Smart Evaluering

Smart Evaluering

Smart evaluering med Kundetjek

Kundetjek er et smart evalueringskoncept, da det er meget fleksibelt.

Fordi et Kundetjek er en enkel undersøgelsesform, så har det også fundet plads mange steder. Lige fra de helt små forretninger til større virksomheder.

Kundetjek er smart evaluering

Kundetjek blev oprindeligt udviklet specielt til de mindre forretninger. Eksempelvis en restaurant, et mindre hotel, et autoværksted, massøren etc.

Ideen var, at man blot ved at stille et spørgsmål i retning af “Hvor tilfreds er du med dit besøg her i restauranten, hurtigt kunne få et brugbart resultat tilbage.

Restaurantchefen fik ikke kun viden om hvor tilfredse gæsterne var med den oplevelse de netop havde haft. Restaurantchefen fik også viden om hvad gæsterne var specielt tilfredse med og hvad gæsterne gerne så oplevelsen forbedret.

Det fine ved en smart evaluering fra Kundetjek er, at det er relativt hurtigt at sætte analysen op og det er rigtigt hurtigt for kunden at besvare undersøgelsen og det er rigtigt nemt at aflæse resultaterne, der bliver opdateret i real time.

Og kunderne / gæsterne skal kun bruge 10-15 sekunder til at besvare spørgsmålene. Så bliver det ikke hurtigere.

På samme måde, er det også en meget smart løsning for forretningen, da det er super nemt for forretningen at se resultaterne i de 3 enkle grafer.

Smart evaluering på kunderejsen.

I takt med, at digitaliseringen griber mere og mere om sig, har der vist sig et behov for at måle på kundernes oplevelse i udvalgte kunde kontakt punkter. Det de i udlandet kalder Touchpoints.

Det kan være kundens oplevelse af:

• at finde relevant viden om virksomhedens produkter på hjemmesiden

• at bestille sine varer på hjemmesiden

• virksomhedens rådgivning i forbindelse med et køb.

Ovennævnte er blot eksempler.

Et fint supplement til den store undersøgelse.

Kan man så ikke bare nøjes med den smarte evaluering? Det kommer an på … så meget

Nogle virksomheder vil kunne klare sig fint med et Kundetjek. Typisk den mindre virksomhed, som nævnt ovenfor. Eksempelvis frisør, behandler, serviceværksted osv.

Men ellers er det jo et super supplement i den større virksomhed, der typisk gennemføre kundetilfredshedsundersøgelser 1 – 2 gange om året.

Årsagen til at det “blot” er et godt supplement, er at vi i de større kundetilfredshedsundersøgelser, dækker over flere områder på en gang. Vi får langt mere information og vi opnår også et godt overblik. Et overblik, der ofte har en mere generel karakter.

Evalueringen i et Kundetjek er nærmere en nålestiksoperation, der lige præcist giver information omkring det mest væsentlige i forretningen. Præcist på det ønskede punkt, præcist på det ønskede tidspunkt.

Ønsker man at erstatte den årlige store undersøgelse, kan man også godt gøre det, men så vil vi typisk sætte et Kundetjek op i 3 – 5 relevante målepunkter.

Hvad er det smarte ved en Kundetjek evaluering?

Med Kundetjek får du altså et effektivt værktøj til at forbedre dine kunders oplevede kvalitet. Og kvalitet er i denne sammenhæng entydige tilbagemeldinger på, hvad DINE kunder oplever som godt og hvor de kunne tænke sig, at det blev bedre.

Du modtager altså klare tilbagemeldinger på, på hvilke områder dine kunder synes din forretning er bedst. Den information kan du så anvende i din markedføring, da du nu har viden om, hvad dine kunder værdsætter højst.

På samme måde får fuld indsigt i på hvilke områder dine kunder helst så forbedringer. Det betyder, at du kan gøre noget ved det, rette op på tingene, inden kunderne søger alternative leverandører.

Det vil sige, at du ikke blot får een enkelt karakter (stjernesystemet), som i eksempelvist Trustpilot, du får også et begrundet udsagn, der ikke er opstået ud fra fri digtning, men tager udgangspunkt i de mest interessante områder i netop din forretning.

Dine kunder skal ikke logge ind.

Kundetjek er lettere at anvende, da dine kunder ikke skal logge ind på noget som helst. Du sender selv en opfordring til dine kunder, som du jo har viden om er dine kunder.

Du beder dem udfylde en super kort undersøgelse – det tager max 15 sekunder.

På den måde er det langt lettere for dine kunder, at give deres bedømmelse til kende. De svarer blot direkte på dine spørgsmål. Ikke noget med, først at skulle oprette sig som bruger eller at logge ind nogen steder. De klikker blot på det link du har sendt til dem.

Selvfølgelig skal du besvare kritiske forespørgsler, men du kan gøre det i en lukket dialog mellem dig og kunden. Hurtigt og effektivt og samtidigt så sikre dig, at kunden nu er tilfreds.

Kundetjek logo et alternativ til Trustpilot
Kundetjeks logo

Hvis du ønsker at lægge resultaterne fra din tilfredshedsanalyser op på din hjemmeside, kan du fint gøre det, men du kan jo også blot koncentrere dig om at gøre nogle indsatser på netop de områder, som dine kunder oplever trænger mest.

Her kan du se og læse mere om Kundetjek

Hvorfor overhovedet være interesseret i kundernes oplevelser?

Det er der mange gode årsager til. Nedenfor er beskrevet nogle af fordelene, men skal det skrives ganske kort, så må det være, at det bare er rigtigt fornuftigt for din forretning. 

Når du ved mere om dine kunder og deres oplevelser i forbindelse med køb hos Jer, så har du også mulighed for at tilrette forretningen, til netop dine kunders behov. For at opnå den viden, er det nødvendigt at spørge kunderne, på en måde, som er så enkel og lidt tidskrævende som det overhovedet er muligt. 

Kun på den måde kan du struktureret og systematisk arbejde med at opbygge dine kunders tilfredshed med Jeres samarbejde og via den vej glæde dig over at:

  • Glade og tilfredse kunder køber mere
  • De anbefaler din forretning oftere
  • Du får færre klager
  • Stemningen i forretningen bliver bedre
  • Det bliver sjovere at gå på arbejde

Hvordan fungere Kundetjek?

Du sikre, at de bedømmelser du modtager også kommer fra dine egne kunder, da du selv har sendt dem et link til din undersøgelse.

Er det så ikke muligt at “snyde” med besvarelserne, jo det er det. Du kan jo undlade at sende linket, til de kunder du tror har haft en dårlig besvarelse. Prisen for det lille nummer er jo så blot, at du ikke aner hvad de mindre begejstrede kunder egentlig oplever, hvorved du afskære dig fra at gøre noget ved det. Så jo du snyder, men det er primært dig selv det går ud over. 

Målingen er fokuseret på, at give dig en tilbagemelding, som du nemt og hurtigt kan anvende i din forretning. På den måde behøver du ikke gætte på hvad du tror kunderne mener – du får simpelthen deres mening sort på hvidt – eller rettere sagt, du ser den i nogle letforståelige grafer. Den viden kan du dels bruge til at kommunikere hvilke stærke sider din forretning har, set med kundernes øjne, men du kan også bruge den at til at rette op på din kundetilfredshed inden kunderne vælger en alternativ leverandør.

Så uanset om du ligger godt til eller der er mulighed for forbedring, får du adgang til værdifuld viden om din forretning, fortalt af dine egne kunder. 

Kundetjek smart evaluering er et omkostningslet alternativ

Da en smart evaluering fra Kundetjek er en let agil undersøgelse gennemføres den som en abonnementsordning.

Kundetjek koster kun en brøkdel – endda en meget lille brøkdel af den store årlige undersøgelse, som mange virksomheder kender til. Regn med ca. 500,- pr. måned pr. kundekontaktpunkt.

Loved this? Spread the word


Relaterede emner

Hvad er kundeloyalitet?

Read More

Alternativ til Trustpilot

Read More

Elementerne i kundetilfredshed

Read More

Tilfredse og begejstrede kunder

Read More