Den bedste cykelforretning med Kundetjek

Den bedste cykelforretning har en høj kundetilfredshed blandt sine kunder.

Det er svært at være noget for alle og en del cykelforretninger vælger derfor klogeligt at fokusere på en bestemt slags kunder. 

Det giver sig udslag i både produkter, ydelser og ikke mindst i betjening og priser. 

Produkter & ydelser i butikken

Der er flere muligheder for helt at fokusere på eller kombinere flere af nedenstående produkter og ydelser til kunderne. Vigtigt er det dog, at foretage valget bevidst. Er profilen klar, hjælper det dine kunder til at beslutte sig for, om de nu er kommet til den, for dem "Bedste cykelforretning".

Nedenstående liste er ment som en inspirationsliste til, hvilke områder der kunne være relevante at medtage alternativt udelade i vores cykelforretning. 

  • Brugte cykler - vi har lappe service
  • Transport cykler - ala Christiania cykler
  • Racer cykler
  • Mountain Bikes
  • City Bikes
  • Tri- cykler
  • El - cykler
  • Special komponenter i komposit, carbon eller ultra lette metaller
  • Special udstyr til touring
  • Special udstyr til racing

Eksemplerne er mange og der mangler sikkert nogle i ovenstående liste, men jeg er sikker på du følger min pointe. Hvis pladsen, viden og ressourcerne er til det, så kan man sikkert også med succes brede sig, men ganske ofte foretrækker kunderne en rimeligt klar profil. Det giver mest tryghed og tillid, hvilket er helt basalt når vi skal handle.

Faglighed i butikken

Går du efter at være den bedste cykelforretning i byen, så stiller det også store krav til din faglighed. I samme øjeblik du går ud over brugte cykler og de mere almindelige city bikes, kræves der jo både viden, special værktøj og en vis beholdning af reservedele.

Til gengæld gør det det jo også muligt at tilbyde kunderne nogle bedre løsninger på netop deres behov, hvilket vi jo som kunde i reglen også bliver glade for.

Vi er jo mange, der gerne giver lidt ekstra, for at få bedre bremser, en mere behagelig saddel eller den nye super lås, der intet fylder og vejer, men sikre at vores cykel står hvor vi efterlod den.

Betjening i butikken

Der er mange måder at give service og god betjening på. Det betyder også, at hvis I er flere personer om at betjene kunderne, så er det klogt at blive enige om, hvordan man gør det bedst.

Når vi kommer ind i forretningen, vil vi som kunde jo gerne ses, høres og betjenes så hurtigt som muligt.

I gamle dage - i 70´erne - var det almindeligt at blive udsat for "Se ned i bordet legen" - når du kom ind i en bank. Det vil sige, at den medarbejder der kiggede op først, jo skulle rejse sig for at ekspedere kunden.

Det betød, at kunden nemt kunne stå og vente i evigheder, før nogen reagerede, da medarbejderne ikke mente, kundens ekspedition var vigtigere end deres igangværende arbejde.

Taler vi pænt til kunderne - også når de bliver lidt besværlige eller stiller "dumme" spørgsmål? Gør vi os nogle anstrengelser for at lytte til kundernes svar, når vi har stillet dem et par spørgsmål?

Det betaler sig ofte, at gøre sig umage i dialogen, når kunden kommer for at få repareret cyklen. Du sparer både tid og giver et langt bedre professionelt indtryk, hvis du fra første øjeblik stiller skarpt på kundens problemer med cyklen.

Hertil kommer, at det er klogt ikke at love mere end du kan holde. Det gælder specielt på områder som "hvornår cyklen er klar til afhentning" og hvad overslaget for arbejdet bliver.

Skulle du komme ud for ikke at kunne holde hvad du lover, så husk at få noteret kundens telefonnummer ned, så du kan ringe og justere kundens forventninger.

Det gælder uanset om det drejer sig om "cyklen er færdig", "prisen bliver" eller eksempelvis "den del skaffer jeg gerne hjem".

Pris & kvalitet i butikken

Pris og kvalitet følges ofte ad. Ikke altid, men ofte. Så få lagt dig fast på et rimeligt forhold mellem pris og kvalitet i din forretning.

Pris og kvalitet gælder jo rigtigt mange ting. Din timeløn er jo interessant, hvis opgaverne nærmere har karakter af skræddersyede cykler eller større projekter der skal gives et overslag over.

Her er det klogt at gøre sig nogle tanker om, om du vil konkurrere på timelønnen, eller der kunne være andre parametre du hellere vil konkurrere på.

Omvendt er det mere enkelt at prissætte prisen for en lapning, som ofte kan gøres til fast pris.

En meget væsentligt signal til kunderne er naturligvis priserne på de cykler der står udstillet.

Er vi i "normal" området for gode praktiske cykler, så forventer vi også, at skærme, lås, lygter og andet udstyr ligger i det område. Det betyder ikke, at der også kan være nogle produkter fra "øverste" hylde, men det er klogt at have en nogenlunde ensartet profil.

Mange kunder vil blive negativt overrasket at handle cykler til 3 - 5.000 kr. og så erfare at reservedele som eksempelvis bagagebærer og skærme, ligger til priser fra 2.000 kr. og op. Det skal helst hænge sammen.

På samme måde, hvis vi kommer ind i en forretning, hvor vi ved, at alle delene er håndplukkede og stellet er bygget efter bestilling. Så ved kunderne også godt, at alle tilbehørsdelene sikkert også ligger i den høje ende af prisskalaen og at kvaliteten af de enkelte dele også ligger højt til.

Hvor du ønsker at ligge, er jo helt op til dig og den type kunde du ønsker at tiltrække. Bare du foretager et bevidst valg. Nogle områder du kunne overveje i den forbindelse er jo eksempelvis:

  • Hvordan er din faglige baggrund?
  • Hvordan ser konkurrencen ud i dit lokal område?
  • Hvad med finansieringen?
  • Hvilke kunder kunne du tænke dig at handle med?
  • Hvordan er planløsningen i dine lokaler?
  • Hvilket netværk har du?
  • Skal du være noget for lokalområdet eller skal du være en specialbutik, med stor geografisk dækning?

Har du den bedste cykelforretning?

De fleste forretninger vil sikkert sige "Ja det har vi", men i virkeligheden så burde de jo nok sige "Ja, det håber jeg vi har". For vi ved det ikke, men vi gør jo alt hvad vi kan, for at kunderne skal blive glade og komme igen.

Kundetjek er specialiseret i at måle dine kunders tilfredshed med din forretning.

Målingen er fokuseret på, at give dig en tilbagemelding, som du nemt og hurtigt kan anvende i din forretning.

På den måde behøver du ikke gætte på hvad du tror kunderne mener - du får simpelthen deres mening sort på hvidt - eller rettere sagt, du ser den i nogle letforståelige grafer.

Den viden kan du dels bruge til at kommunikere hvilke stærke sider din forretning har, set med kundens øjne og du kan også bruge den at til at rette op på din kundetilfredshed inden kunderne vælger en alternativ leverandør.

Så uanset om du ligger godt til eller der er mulighed for forbedring, så får du adgang til værdifuld viden om din forretning, fortalt af dine kunder. 

  • Viden om i hvor høj grad dine kunder er villige til at anbefale din forretning til deres kolleger og venner
  • Hvilke områder dine kunder synes er specielt gode
  • Hvilke områder dine kunder synes du burde forbedre

Vi har 2 versioner af vores måleredskab, der vil hjælpe dig med at opbygge den bedste cykelforretning.

Standard pakken - er til dig, der bare gerne vil igang hurtigt, hvor vi har udvalgt netop de 4 områder der er mest interessant at følge i en cykelforretning.

Flexi pakken - er til dig der selv vil kunne ændre på spørgsmål, indsætte dit logo og kunne stille et ekstra spørgsmål.

Der er ikke nogen risiko ved at prøve. Indenfor de første 4 uger siger du blot til, så får du dine penge retur. Og iøvrigt er det rigtigt billigt, da det kun koster mellem 195,- og 395,- pr. måned. Du kan se mere her:

Stadigvæk lidt i tvivl? Så se vores introduktions video her, det tager kun eet minut ...

Søger du mere inspiration og viden?

Så tjek disse artikler ud

>