Hvor stor er betydningen af høj kundetilfredshed? Det ser nærmere på i denne artikkel.

Nedenfor gennemgår vi en række gode grunde til at høj kundetilfredshed har stor betydning for din forretning.

Den helt åbenlyse handler selvfølgelig om penge. Pengene er naturligvis et meget vigtig resultat af din forretning.

For at skaffe de penge har du en række midler til din rådighed for at skabe en god forretning. Lad os prøve at danne os et overblik over de midler du har.

Hvilke midler har du til din rådighed

  • Du har et produktsortiment, altså de varer og de ydelser du sælger. Er du frisør, så taler vi om at kunderne kan købe en klipning, få farvet deres hår, lavet lyse og mørke striber i håret, få nye krøller eller få de gamle rettet ud. Jeg er sikker på du forstår hvad jeg mener.
  • Du har også et produktionsapparat, som gør det muligt at levere dine produkter og ydelser. Og her tænker jeg altså på alt mellem frisørens saks og Novos produktionsanlæg … Altså alt hvad der kræves, for at du er i stand til at levere dit produkt, herunder også frisørsalonen, dit kontorlokaler, din klinik, din telefon, din saks osv.
  • Så har du dig selv og dine medarbejdere, som bl.a. har kontakten til kunderne.
  • Du har “noget” økonomi i banken eller under hovedpuden. Nogle midler som du kan investere i din forretning, afhængig af hvor du mener behovet er størst og endelig har du
  • Dine kunder

Der er kun een til at betale og det er kunderne.

Således kan vi beskrive de fleste typer af forretning, men hvis vi skal prioritere hvad der er den vigtigste ressource eller vores vigtigste middel, til at skaffe omsætning og dermed indtjening, bliver det straks mere vanskeligt.

Mange af os er tilbøjelige til at sige, at vores produkter er den vigtigste ressource i vores forretning, andre kan mene det er vores økonomi der er det vigtigste og andre igen vil mene at det er os selv og eller vores medarbejdere der er den vigtigste ressource.

Men hvis vi kan blive enige om, at du formentligt driver driver din forretning for at tjene nogle penge, som et af de vigtigste formål, så bliver det også lettere at bestemme hvilket middel der er det allervigtigste at have styr på.

Hvordan det? spørger du sikkert …

Årsagen til at betydningen af høj kundetilfredshed er så vigtig.

Hvis vi nu gennemgår dine midler fra toppen og ned, så kan vi starte med at spørge om det koster penge at udvikle dine produkter og dine ydelser og svaret på det er “Ja det gør det” og i nogle brancher koster det endda rigtigt mange penge.

I andre brancher er investeringen væsentligt mindre, men det at produktudvikle, lancere et nyt produkt, tage satsningen og stole på den gode idé, reklamere for den, er også ofte risikabelt, specielt i den mindre virksomhed, hvor der ikke nødvendigvis “kommer penge i kassen fra andre sideløbende aktiviteter”.

Koster det penge at have dit produktionsapparat kørende? “Ja det gør det”. Naturligvis afhængigt af hvor stort og omfattende produktionsapparatet er, men det er aldrig gratis.

Får du selv og jeres medarbejdere en løn? Sjældent nok, men lidt får vi da :-).

De af os der har prøvet at bruge en kassekredit ved også godt, at det også koster penge. Bankerne ved godt hvad de vil have. Så det at have de økonomiske ressourcer på plads, ved vi også godt kan være temmeligt kostbart.

Pengene fosser ud af statskassen

Så lige i øjeblikket ser det skidt ud for din forretning. Du har mange udgifter.

Men så er det jo godt du har nogle kunder …. Kunderne er de eneste der tilfører penge til vores system og det er også derfor jeg vil tillade mig at postulere, at de er den vigtigste ressource i din forretning. Er dine kunder samtidigt glade og tilfredse, så går det hele jo noget nemmere.

Iøvrigt er det med tilfredse kunder også et område der er rigtigt svært for konkurrenterne at efterligne. Her drejer det sig jo ikke nødvendigvis om det enkelte produkt, men (også) om hvordan du samarbejder med kunderne.

Tilfredse kunder betaler dine regninger.

Kunderne er helt naturligt det område, som mange virksomheder fokuserer på, når de ønsker at udvide forretningen. Har du ønsker om at forøge omsætningen, så kan du kun gå to veje. Enten skal du finde helt nye kunder eller også skal du sælge mere til dine eksisterende kunder.

Begge veje går dog langt nemmest, når vi har et godt omdømme. Et godt omdømme er bogstaveligt talt guld værd og det er netop hvad dine tilfredse kunder giver dig. Det er derfor betydningen af en høj kundetilfredshed er så stor.

Dine tilfredse kunder er klart langt mere tilbøjelige til at handle mere hos dig, og dine tilfredse kunder har det jo også med at tale pænt om dig og nogle er ligefrem villige til at anbefale dig til deres venner, familie og kolleger.

Handler det om effektiv markedsføring, så er der ikke meget der er lige så effektivt som det vi kalder “word of mouth”. Så glade og tilfredse kunder – det er vi meget interesserede i.

Derfor er betydningen af høj kundetilfredshed så stor.

Fordelene ved tilfredse kunder er enorm de:

  • Brokker sig mindre, hvilket betyder at vi bruger tiden på noget mere konstruktivt
  • Køber mere, hvilket betyder at vi tjener nogle flere penge
  • Er mere åbne overfor vores nye produkter og service ydelser, som igen gør, at vi kan tjene nogle flere penge
  • Taler bedre om os, så vi igen får flere kunder.

De eneste der lider under det – det er dine konkurrenter.

Det rejser så det interessante spørgsmål:

Hvor tilfredse er dine kunder egentligt?

Ønsker du at arbejde med din kundertilfredshed og udvikle den så godt som muligt, så rejser der sig hurtigt nogle nye spørgsmål:

• Er dine kunder egentligt tilfredse?

• Hvor tilfredse er de?

• Hvad er kunderne tilfredse med?

• Hvordan finder vi ud af hvor tilfredse kunderne er?

• Hvis du skulle forbedre dine kunders oplevelse, hvor skulle du så sætte ind først?

Alt sammen områder, som vi har fokus på i et Kundetjek.

OG på samtlige områder får du klare svar.

Luk menu
>